Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

OZZY OSBOURNE: Το τραινάκι του τρόμου που βγήκε απ’ τις ράγες και μπήκε στην Ιστορία

Η θλίψη για έναν μύθο που ποτέ δεν πίστεψα.

Νέτα σκέτα: Δεν με συγκίνησε ποτέ. Δεν με συγκινεί ούτε και τώρα. Αν έβαζα στη σειρά τους τραγουδιστές που με καθήλωσαν, που με ανάγκασαν να σταματήσω ό,τι κάνω και να τους ακούσω, ο Ozzy Osbourne δεν θα υπήρχε ούτε ως χιουμοριστική αναφορά.

Κι όμως, με τον θάνατό του βλέπω έναν ολόκληρο κόσμο να πενθεί ειλικρινά και βαθιά, με το χέρι στην καρδιά. Κι έτσι, με σχεδόν ακατανόητο, αλλά ειλικρινές ενδιαφέρον, επειχειρώ να κατανοήσω: "Γιατί";

Ένα ολοζώντανο meme με φωνή και performance.

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: η φωνή του Ozzy είχε μια ιδιόμορφη γοητεία, κάτι ανάμεσα σε μεθυσμένο καλικάντζαρο και ζαλισμένο προφήτη της ερήμου με ηλίαση. Ήταν απόλυτα αναγνωρίσιμη -αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ήταν και αξιόλογη: Τεχνικά μέτριος, με περιορισμένο φάσμα και μόνιμη λαρυγγο-ρινική χροιά, ο Ozzy δε μπορεί σε καμία περίπτωση να σταθεί επάξια δίπλα στους ομόσταυλους της εποχής του. Κι όμως: Είναι ο μόνος που έφτασε σε μυθικό status τραγουδώντας σαν ρομποτική μύγα με hangover. 

Ως παρουσία; Θεατρική, ντυμένη στα μαύρα, με σταυρούς, αίμα, νυχτερίδες και έναν pop ψευδοσατανισμό που σήμερα θυμίζει εφηβικό acting-out. Ο "Πρίγκιπας του Σκότους" για τα σημερινά δεδομένα, έμοιαζε περισσότερο με τον θείο που φοράει δερμάτινο στα εξήντα του και λέει αστεία που δεν γελάει κανείς, παρά με τον απόλυτο ανατροπέα του μουσικού κόσμου.

«I’m not going to stop until they take me away in a fucking straight jacket...»

Ο Ozzy δεν ήταν λοιπόν η φωνή-εργαλείο ή ο παντοδύναμος performer επί σκηνής. Ήταν το τρενάκι του τρόμου σε παρακμιακό λούνα παρκ των 80s: ήξερες ότι δεν είναι στ’ αλήθεια τρομακτικό, ήξερες ότι ο μηχανισμός τρίζει και τα τέρατα είναι πλαστικά, αλλά παρ’ όλα αυτά έμπαινες -και περνούσες υπέροχα. Ήταν η απόλαυση του φόβου χωρίς τον κίνδυνο. Το σκοτάδι για αρχάριους. Υπήρχε κάτι το αληθινό μέσα στο ψεύτικο και κάτι το βαθιά ανθρώπινο μέσα στο φαινομενικά "διαβολικό".

Για να είμαστε δίκαιοι, ο Ozzy δεν είναι μόνος του σε αυτό το σύμπαν: Είναι ο Ozzy των Black Sabbath. Και εδώ τα πράγματα γίνονται σοβαρά: Μαζί με τον Tony Iommi, τον Geezer Butler και τον Bill Ward, υπήρξε μέρος ενός ήχου που γέννησε το heavy metal. Όχι απλώς μια μουσική κατεύθυνση, αλλά ένα παγκόσμιο πολιτισμικό υποείδος, με δική του ηχητική εικονογραφία, δόγμα και λατρευτές. 

Αν η Κοινωνιολογία της Μουσικής είχε χιούμορ (και μερικές φορές έχει), θα έλεγε πως ο Ozzy δεν ήταν καν performer -ήταν ενσώματη απάντηση στη μαζική αλλοτρίωση. Κάπου ανάμεσα στον Émile Durkheim και τον Lemmy Kilmister, ο Ozzy υπήρξε τελετουργικός εκφραστής του συλλογικού ανορθολογισμού. Ή αλλιώς, το παιδί που φώναζε απενοχοποιημένα τρέχοντας πάνω κάτω "είμαι τρελός" σε έναν κόσμο που απαιτούσε ομαλότητα, τάξη και πολιτική ορθότητα. 

"Bat out of Hell" -και δεν ξαναγύρισε...

Κι εδώ μπαίνουμε στην καρδιά της υπόθεσης: γιατί θρηνεί ο κόσμος;
Γιατί δεν θρηνεί μόνο τον Ozzy. Θρηνεί την εποχή που το παράδοξο, το αλλόκοτο και το ανένταχτο είχαν σημασία, που τον θόρυβο τον έκανε κάποιος με προσωπικότητα και όχι ο αλγόριθμος με βάση τη μαζική ζήτηση. Η αποχώρησή του αφήνει ένα κενό όχι μόνο στις σκηνές, αλλά και στο συλλογικό φαντασιακό. Και δεν είμαστε πια σίγουροι αν θα ξαναπαραχθεί κάτι αντίστοιχο.
(Ή, για να το πούμε διαφορετικά: κανείς δεν θα θρηνήσει έτσι αν πεθάνει ο frontman των Imagine Dragons. Sorry Dan).

Επιπλέον, δεν πέθανε νέος. Δεν έγινε μάρτυρας όπως ο Cobain -και η τέχνη αποζητά μάρτυρες. Ο Ozzy έζησε. Ξεφτιλίστηκε. Συνήλθε. Παντρεύτηκε. Έπεσε ξανά. Έγινε meme. Έγινε reality. Κι όμως, άντεξε και δεν άλλαξε ποτέ ουσιαστικά. Ήταν πάντα ο Ozzy: λίγο παιδί, λίγο ψυχασθενής, λίγο παλιάτσος, λίγο είδωλο. Και αυτό ακριβώς τον έκανε οικείο. Σε έναν κόσμο γεμάτο αναλώσιμους και αποστασιοποιημένους ημι-διάσημους, ο Ozzy ήταν από τους λίγους που επέμειναν να υπάρχουν, ακόμα κι όταν όλοι αναρωτιόμασταν πώς ακριβώς συνεχίζει να βαδίζει: Αυτό ακριβώς που η στατιστική αποκαλεί "λάθος μέτρησης του προσδόκιμου ζωής". 

(Όπως θα έλεγε κι ένας κοινωνιολόγος με μπλούζα Metallica: "ο Ozzy ήταν μια ανομική βαλβίδα εκτόνωσης". Έδινε νόημα στο χάος, χωρίς να χρειάζεται να εξηγεί ή να κουνάει διδακτικά το δάχτυλο).

Όταν πεθαίνει ένας θρύλος που δεν λάτρεψες -αλλά σε αφορά.

Όχι, δεν ήταν ο δικός μου ήρωας. Δεν με σαγήνευσε ποτέ. Όμως, όπως προανέφερα, ο Ozzy ήταν το τραινάκι του τρόμου που δεν πέρασε ποτέ από ΚΤΕΟ, αλλά όλοι ήθελαν να ξαναμπούν.
Αντίο, λοιπόν Ozzy.
Δεν ήσουν δικός μου, αλλά ήσουν κάποιων άλλων. Και τους βλέπω να πενθούν για σένα. Εγώ απλώς κατανοώ. Και υποκλίνομαι. 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Προς κάθε Έλληνα incel και influencer της manosphere: 100+1 χειρονομίες καλής θέλησης με το μεσαίο δάχτυλο της λογικής

Προς "σωστούς άνδρες", "γνήσια αρσενικά", "ανδρες παλαιάς κοπής", "μάγκες" και λοιπά ψηφιακά -και μη- ανθρωπολογικά φαινόμενα της ανδρικής  μιζέριας...  Εσείς που έχετε διαβάσει μισό άρθρο του Peterson και νιώθετε σαν να βρήκατε τα αρχεία της Ατλαντίδας. Εσείς που βλέπετε τις γυναίκες, όχι ως ανθρώπους, αλλά ως εξεταστικό κέντρο του Yale, όπου διαρκώς κόβεστε επειδή..." φταίει το σύστημα που πολεμάει τον ανδρισμό" . Εσείς που σηκώνετε βάρη, αλλά δεν αντέχετε βάρος αντιλόγου. Δείτε τις επόμενες 101 ατάκες σαν μικρή προσφορά στο βωμό της δυσανεξίας σας. 100+1 ενέσεις αυτογνωσίας σε όσους μισούν τις "βελόνες"...και τις γυναίκες. Και αν πονέσουν, μην ανησυχείτε, δεν είναι γιατί "προσβάλλεστε" -είναι γιατί περιγράφεστε. Εξάλλου, είστε συνηθισμένοι στις απορρίψεις.  Λοιπόν αντράκια της ψηφιακής τεστοστερόνης...Έτοιμοι; Αγαπητέ "γνήσιε άντρα": Το να μην σε θέλει καμία, δεν είναι κοινωνική αδικία, ούτε καν...

Metallica στην Αθήνα: Το Ιερό προσκύνημα στην προπώληση ως τελετουργικό υπακοής με headbanging

Ας ξεκινήσουμε με μια βασική παραδοχή: Η μουσική, κάποτε πηγή συλλογικής συγκίνησης, έχει εξελιχθεί σε μια υψηλών προδιαγραφών χρηματοοικονομική υπηρεσία. Δεν ακούς πια Metallica. Επενδύεις στους Metallica.   Τιμές εισιτηρίων; Σχεδόν παντα τριψήφιες. Το στάδιο; Καλοστημένο χρηματιστήριο βιωματικής εμπειρίας και συναισθήματος. Το κοινό; Αφηνιασμένο, λες και πήγε να δει τον Μπετόβεν να παίζει κρουστά με τα κόκκαλά του σε hologram.  Παρακαλούνται λοιπόν οι πιστοί να αφήσουν τον μισθό τους στο παγκάρι της προπώλησης, να κάνουν τον σταυρό τους με την πιστωτική κάρτα και να σπεύσουν μπουσουλώντας, προσέχοντας μην πέσουν πάνω στις γιαγιάδες που αναχωρούν για Τήνο -αυτές δεν πληρώνουν dynamic pricing.  (Και μην ξεχνάμε άλλωστε, ότι στο μουσικό καθαρτήριο, οι πιστοί φανς έχουν δική τους αίθουσα με χημικές τουαλέτες και ηχογράφηση από soundcheck του 2003).  Οι Metallica, για να είμαστε δίκαιοι, αποτελούν ένα εξαιρετικό παράδειγμα μπάντας που ξεκίνησε από τα υπόγεια της underg...

ΜΕ ΤΗ ΝΑΤΑΣΣΑ: Το πιο επικίνδυνο ένδυμα είναι η φωνή.

Νέτα σκέτα: Δεν με εκφράζει μουσικά η Νατάσσα Μποφίλιου. Δεν την ακούω στο repeat, δεν σιγοτραγουδάω τα ρεφρέν της στο αυτοκίνητο. Ούτε ταυτίζομαι απόλυτα με τις χειμαρρώδεις απόψεις της και την άναρχη εκφορά τους. Διακρίνω γενικά σε αυτήν μια εκρηξιγενή υπερβολή όταν εκφράζεται, που με ωθεί σε απανωτά facepalm, άξια να γίνουν χιουμοριστικά meme. Ωστόσο, αυτά δεν έχουν καμία απολύτως σημασία. Γιατί όταν βλέπεις έναν ολόκληρο μηχανισμό –από θλιβερές περσόνες τηλεοπτικών πάνελ μέχρι πληκτρολογημένους αυτόκλητους ηθικολόγους– να στρέφεται με λύσσα εναντίον ενός ανθρώπου, τότε παίρνεις θέση. Και στέκεσαι δίπλα. Όχι γιατί συμφωνείς σε όλα. Αλλά γιατί κάποιοι δεν αντέχουν ούτε τη σκιά της ειλικρίνειας. Η μόνιμη επωδός: " Αριστερή με δεξιά τσέπη" . Αυτό είναι το μόνιμο, πασπαρτού "επιχείρημα" για όποιον θέλει να ασκήσει "κριτική" σε αριστερό. Η ξεχασμένη καραμέλα στο Zara παντελόνι που έχει αρχίσει να λιώνει. Η ναυαρχίδα του εγκεφαλικού νανουρίσματος για τον δεξ...